به مناسبت سومین سال رحلت استاد محمد حسن عرب


.زندگینامه استاد محمد حسن عرب
استاد محمد حسن عرب فرزند شیخ محمد، در سال ۱۳۱۹ خورشیدی در یک خانواده ی روحانی در شهرستان دزفول چشم به دنیا گشود. هنوز این غنچه، شکفته نگردید که در سال دوم ابتدایی، با فوت پدر، گرد یتیمی بر سرش نشست. مادرش که از خانواده ای روحانی و با قرآن مانوس بود، با وجود مشکلات مالی، مسئولیت خطیر تربیت و تحصیل فرزند را به عهده گرفت. استاد با پشتیبانی مادر و تشویق وی، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در دزفول به پایان رساند. استاد محمد حسن عرب در سال ۱۳۴۳ به استخدام آموزش و پرورش شهرستان دزفول درآمد. و همزمان با تدریس، توانست دوره ی تربیت معلم را طی کند و همزمان موفق شد در رشته ی زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه جندی شاپور اهوازبه تحصیل بپردازد. بعد از گذراندن لیسانس، به عنوان دبیر زبان و ادبیات فارسی در دبیرستان های دزفول مشغول به کارشد. استاد محمد حسن عرب در دوران انقلاب اسلامی همراه و همگام با انقلابیون به فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی پرداخت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مسئولیت اداره ی آموزش و پرورش شهرستان شوش را پذیرفت و دوران پر تَنِش چهار ساله ای را در دهه ی اول انقلاب در آنجا گذراند. پس از آن به دزفول آمد ودر مراکز تربیت معلم به تدریس پرداخت. با کشت نهال دانشگاه آزاد اسلامی در برخی از شهرهای ایران، استادعرب از پیشگامان اولیه ی هیات موسس و جزء اولین مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به شمار می رفت. ایشان در این دانشگاه در سمّت های قائم مقامی، معاونت مالی، اداری، پژوهشی و فرهنگی خدمت کردند، و تا نفسهای آخربه عنوان دبیر هیات امنا و مشاور فرهنگی ریاست واحد مشغول خدمت بودند.
استاد محمد حسن عرب در سال ۱۳۷۹ باچند تن از فرهنگ دوستان دزفولی، پایه های موسسه فرهنگی دزفول شناسی را بنا نهاد. این مجموعه فرهنگی که استاد عرب به عنوان پدر معنوی آن بود، توانست در یک دهه و نیم، علاوه بر برنامه های پخش شده در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مقالات مختلف که در مجلات به چاپ رسیده است، بیش از ۸۰ عنوان کتاب را به علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ دزفول تقدیم نماید، که بسیاری از این پژوهشها و تحقیقات با تشویق این استاد فرزانه میسر گردید.

استاد محمد حسن عرب، درساعات اولیه تاسوعای حسینی سال ۱۳۹۵ دعوت حق را لبیک و به دیار باقی شتافت. استاد در دوره حیات خود توانست تحقیقات و پژوهشهای خود را به چاپ برساند که عبارتند از :
۱-اولوالأمر مسلمین یا ولایت فقیه
۲-تحقیقی در مورد رسائل علمیه و مدارس علمیه ی دزفول
۳- اُلَّ (لالایی های محلی دزفول با سه گویش محلی، فارسی و لاتین)
۴- منبع و مرجع شناسی در ادبیات و علوم انسانی       ۵-لغز و معماهای عارف دزفولی
۶-شیوه های پژوهش در ادبیات وعلوم انسانی (این کتاب در دانشگاه ها و مراکز تربیت معلم تدریس می شود)
۷-مثل های دزفولی یا معادلات ادبی (تطبیق ضرب المثل های دزفولی با اشعار فارسی(
۸-عشق دمشق
۹-اندیشمندان دزفول
۱۰-دانشنامه اماکن (جغرافیای قرآن مجید(
۱۱-القاموس الحدیث
۱۲-فرهنگ مائده معنوی
۱۳- درّ ثمین،زندگانی نامه آیت الله معزی دزفولی روحش شاد و راه و یادش گرامی باد


موسسه فرهنگی دزفول شناسی ضایعه فقدان این پژوهشگر وارسته را به آحاد فرهنگ دوستان، به خصوص به مردم دزفول تسلیت عرض می نماید و به همین مناسبت در روز پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۸ بر مزارش واقع در محمد بن جعفر سمت غرب (بیرون از حیاط بقعه ) گرد هم می آییم.

روحش شاد و راه و یادش گرامی باد.