دانشگاه جندی شاپور باستان


دانشگاه جندی شاپور باستان

لزوم احیای جندی‌شاپور دزفول

گفتگوی دکتر مرتضی بدخشان با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران

شهر باستانی جندی‌شاپور مبدا علم قبل از اسلام بود اما متاسفانه تا کنون مورد بی‌مهری قرار گرفته است. در مقطعی از زمان حتی اجازه کاوش‌های باستانی هم در این مکان داده نمی‌شد. «مرتضی بدخشان» ادامه داد: اکنون رویکرد برخورد با تاریخ باستان تغییر کرده است چراکه هیچ نسلی را نمی‌توان از هویت چندین هزار ساله‌اش دور کرد.

وی گفت: ۱۸ قرن پیش، زمانی که هیچ دانشگاهی وجود نداشت، افتخاری چون جندی‌شاپور در دزفول ایجاد و رشته‌های ریاضی، ادبیات، نجوم، حکمت و فلسفه در آن تدریس شد. بدخشان در خصوص کتابخانه دانشگاه جندی‌شاپور نیز بیان کرد: افزون بر ۴۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه بین‌المللی جندی‌شاپور وجود داشته که تعدادی از این کتاب‌ها هنوز موجود است.

وی با اشاره به انجام ترجمه‌های تخصصی در دانشگاه جندی‌شاپور گفت: ترجمه‌ها توسط افراد متخصص انجام می گرفت مثلا کتابهای نجوم توسط منجمین و کتابهای پزشکی توسط متخصصین علم پزشکی انجام می شد لذا از مقبولیت ویژه‌ای برخوردار بودند.

وی به منظور حفظ این میراث با ارزش تاکید کردند که

۱- لازم است محدوده جندی‌شاپور باستان دقیقا مشخص و محصور گردد.

۲- همچنین برای نجات جندی‌شاپور و حفظ این میراث ارزشمند باید روی باورها، به ویژه باور مسئولان و به خصوص مسئولانی که در سطح ملی، حفظ و حراست این میراث کهن، وظیفه قانونی آنان است، کار کرد.

۳-کشت در محدوده جندی‌شاپور ممنوع شود دکتر مرتضی بدخشان در ادامه با اشاره به کشت محصولات کشاورزی در زمینها و تپه‌های باستانی جندی‌شاپور گفت: این اقدام باید در اسرع وقت متوقف گردد و ممنوعیت کشت در این محدوده اجرایی شود.

۴- ضرورت اجرای کاوش‌های جدی‌تر در محدوده جندی شاپور و به منظور معرفی توانمندیهای این شهر باستانی باید با تعیین سایت در محل جندی شاپور طبق برنامه اقدام به کاوش کرد.

وی ادامه داد مردم در جندی‌شاپور دزفول زندگی مسالمت‌آمیزی با پیروان سایر ادیان داشته‌اند و لازم است این موضوع به خوبی تبیین و مورد پژوهش قرارگیرد.