راز “الف دزفول” چیست.؟


دزفول، یکی ازشهرهای مهم ایران در شمال استان خوزستان است با تمدنی چند هزار ساله، مردمی خونگرم و مهمان نواز با گویشی زیبا که به گفته زبان شناسان گویش دزفولی، بازمانده زبان فارسی میانه و فارسی باستان است.

دزفول از نخستین ساعات تهاجم حزب بعث عراق تا اواخر جنگ تحمیلی آماج حملات خمپاره ای ، توپخانه ای وموشکی صدامیان بود. به طوری که به جرات می توان گفت کمتر شهری از شهرهای دنیا در جنگهای متعارف، به اندازه دزفول مورد تهاجم وحشیانه قرار گرفته باشد.

درطول هشت سال دفاع مقدس ۱۷۶ فروند موشک به این شهر اصابت کرد که ۷۱۱ تن در این حملات ددمنشانه به شهادت رسیدند.

اگر دشمن قرار بود موشکی به یکی از شهر های ایران بزند، آن شهر، دزفول بود. و اگر قرار بود چند شهر را موشک باران کند اولین آنها دزفول بود. واین است معنی “الف دزفول”

مقاومت و ایثار رزمندگان دزفول در کنار اعزام نیروها ی کمی و کیفی در همان سالهای اول جنگ به گونه ای بود که امام خمینی (ره)  درسال ۶۲ در پیامی به مردم دزفول فرمودند : شما  دزفولی ها امتحان دادید واز این امتحان خوب بیرون آمدید، شما دین خود رابه اسلام ادا کردید”

شاید این سخن حکیمانه بزرگ رهبر انقلاب و محبوب دلها، التیامی بود برآلام مردمی که همه چیز خود را از دست داده بودند. دزفول به خاطر مقاومتش در دوران دفاع مقدس به شهر نمونه ی مقاومت، مشهور گردید وبه همین مناسبت چهارم خرداد سال ۱۳۶۵ با بررسی شهرهای در گیر درجنگ و نظر سنجی از مردم ایران، دزفول به عنوان شهر مقاومت معرفی و لوح زرین “بلده طیبه به این شهر تقدیم گردید. بعد ها با تلاش و پیگیریهای مسئولین و اعضای شورای شهر، این روز در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز دزفول، روزمقاومت و پایداری نام گذاری شد.

اما راز  “الف دزفول”، چیست.؟

چرا صدام و حزب بعث عراق نسبت به مردم دزفول این قدر بغض و کینه داشتند.؟

برای پاسخ به این سوال باید وضعیت شهر را از نظر تاریخی و سوق الجیشی و مردمش را از جهات مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی و انقلابی بودن مورد بررسی قرار داد.

 براستی پاسخ این سوال (چرا الف دزفول) چیست.؟

  1. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که دزفول زادگاه عرفا و مردان الهی و صاحب انفاس زکیه بوده، شهر اوتاد زمانه همچون ملا محمد علی جولا و ملا علیخان قاری رحمت الله علیهما، شهر مجتهدان و فقیهان، شهر حوزه های علمیه، شهر شیخ اعظم، شیخ مرتضی انصاری بزرگ اعلی الله مقامه الشریف، شهری که ملقب به “دارالمومنین” بوده است.
  2. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که دزفول جزء معدود شهرهایی بود که سالها پیش ازانقلاب اسلامی، حرکتهای انقلابی در آن سازماندهی می شد وگروه های مبارز انقلابی مسلمان درآن فعالیت داشتند.؟
  3. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که مردم دزفول به رهبری روحانیت انقلابی شهر، ازجان ودل برای پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) مایه گذاشتند ودر سالهای اول انقلاب اگر منافقین و ضد انقلاب در شهری تجمع می کردند و عَلَمی بر می افراشتند، جوانان دزفول برای سرنگونی آن بیرق شیطانی، به یاری انقلابیون آن شهر می شتافتند و سر افراز بر می گشتند.؟
  4. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که در ۳۱ شهریور ۵۹ در همان ساعت اولیه حمله نیروهای بعثی عراق به ایران اسلامی، مردم دزفول جزءاولین ها بودند که با ابزار اولیه دفاع، به مصاف با دشمن تا دندان مسلح بعثی رفتند و او را قبل ازاستقرار درزمین و دستیابی به اهداف خود زمین گیر کردند.؟
  5. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که دردوران دفاع مقدس دزفول بیشترین وکیفی ترین فرماندهان جنگ ورزمندگان را در تیپ هفت ولی عصر و بعد ها لشکر هفت ولی عصرداشت که غالبا جزخط شکنان خاکریزها ی دشمن بعثی بودند.؟
  6. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که لشکرهفت ولیعصر دزفول با گردانهای خط شکنی چون بلال و عمار، درعملیات ها، لرزه بر اندام بعثیان تجاوزگر می انداختند و باعث سرخوردگی صدا م و نیروهایش، از دستیابی به آرزویش که همان تصرف خوزستان بود، گردیدند.
  7. آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که جمعی ازفرماندهان مطرح و تاثیر گذارجنگ که درجبهه های نبرد افتخار آفریدند، دزفولی بودند. که بعضاً به لقاء الله پیوستند. وآنانیکه هستند همچون سرداررشید، موجب سرافرازی ملت واز ذخایر انقلا ب محسوب می شوند.؟
  8.  آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که هدف صدام از زدن شهر ها خالی کردن پشت جبهه ها بود تا بدینوسیله روحیه رزمندگان را سست و جبهه ها را از مدافعین غیور خالی کند و یکی ازشهرهایی که بیشترین آسیب موشکی را دید دزفول بود اما پس از هر حمله ای، مردم اقدام به بازسازی مناطق آسیب دیده می کردند و فردای آنروز دزفول قهرمان، فوج فوج جوانان خود را برای دفاع ازایران و انقلاب و انتقام از دشمن به جبهه ها رهسپار می کرد و نه تنها مردم، شهرراخالی نمی کردند که آنرا ملجاء ومأمنی برای سایر رزمندگان وتقویت روحی آنان قراردادند.

 وجود با برکت روحانی مجاهد نستوه، امام جمعه دزفول حضرت آیت الله سید مجد الدین قاضی دزفولی رحمت الله علیه، به عنوان رهبر روحانی شهر ونمادی ازمبارزه ی باطاغوت ومقاومت دزفول، موجب آرامش دل مردم دزفول و رزمندگانی بود که برای انجام امور شخصی خود به دزفول می آمدند. سفره گسترده طعام پس از نماز جمعه برای رزمندگان، شستن لباس رزمندگان، دوخت لباسهای آنان، در اختیار گذاشتن تلفن های مغازه ها و خانه ها برای تماس رزمندگان با خانواده ها یشان،، جابجایی رایگان رزمندگان توسط تاکسی ها و سرویس های شخصی و عمومی، وجود آب سردکن ها در تمام نقاط شهرجهت استفاده رزمندگان در گرمای تابستان و از همه مهمتر حضور مردم در شهر که موجب بالا رفتن روحیه رزمندگان می شد، آیا اینها باعث بالا رفتن روحیه رزمندگان و خشم صدامیان نمی شد؟

آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که دزفول از نظر ژئوپلوتیکی برای صدام اهمیت ویژه ای داشت زیرا دزفول در مجاورت کوههای زاگرس است، تصرف دزفول برای صدام، یعنی دستیابی به ارتفاعات استراتژیک منطقه وسیطره بر دشت خوزستان. مقاومت مردم دزفول باعث شد تا ارتش بعث به این هدف اولیه خود نرسد.

آیا ممکن است پاسخ سوال این باشد که تصرف خوزستان والحاق آن به عراق که برای ارتش بعث ومتجاوزان، یکی ازبدیهیات بود و اگرگلوگاه خوزستان به تصرف دشمن در می آمد، شاید امروز دشمن به اهداف پلید خود رسیده بود اما حضور بسیجیان جان برکف و نیروهای غیورسپاه پاسداران انقلاب اسلامی دزفول، غیور مردان تیپ دو زرهی دزفول و نقش آفرینی خلبانان پایگاه وحدتی دزفول، باعث شد که برنامه های دشمن در همان هفته اول جنگ، در گلوگاه خوزستان متوقف گردد و سپس مایوسانه تا مرزهای بین المللی به عقب رانده شود.؟

یقینا هیچکدام از موارد فوق نمی تواند به تنهایی پاسخ کاملی برای سئوال ما باشد اما یقین داریم که موارد ذکر شده بخشی از پاسخ به پرسش چرا “الف دزفول” است

هرچه باشد، آنچه که امروز مهم است این است که دزفول مزار۲۶۰۰ شهید و قطعه ای از بهشت است، هنوز جانبازان عزیز، ایثارگران قهرمان و شجاع در فضای این شهر زخم دیده، نفس می کشند و درس شجاعت را به نسلهای بعد منتقل می کنند.. باید مسئولین و مردم ایران، قدر دان خون شهدا و تلاش جانبازان و ایثارگران باشند.

به مناسبت روز چهارم خرداد روزملی مقاومت و پایداری، روز دزفول. موسسه فرهنگی دزفول شناسی- مرتضی بدخشان ۹۸/۳/۴