مختصری از زندگی و آثار احمد محمود


مختصری از زندگی و آثاراحمد محمود

تولد و جوانی

احمد اعطا در ۴ دی ۱۳۱۰ در شهر اهواز از پدری کُردتبار و مادری دزفولی الاصل به دنیا آمد. خانواده پدری احمد محمود اصالتاً از کُردهای کلهر کرمانشاه بودند که دو نسل قبل به دزفول مهاجرت کرده‌بودند.[۳] اما مادر او دزفولی بود و او با وجود تولد در شهر اهواز به دلیل تعلق والدینش به دزفول بیشتر خود را دزفولی می‌دانست. در برخی از آثارش چون همسایه‌ها و مدار صفر درجه واژه‌ها و جملاتی به گویش دزفولی به چشم می خورد. پدر احمد محمود در سال ۱۳۵۶ که در آن زمان احمد محمود ۴۶ ساله بود فوت کرد و مادرش در سال ۱۳۷۹ دو سال قبل از درگذشت خود احمد محمود از دنیا رفت. احمد محمود در سال ۱۳۲۷ با عمه‌زاده اش ازدواج کرد. او در سال ۱۳۲۹ دوره متوسطه را به صورت شبانه، در دبیرستان شاهپور اهواز به پایان رساند.

بیماری و مرگ

احمد محمود در اواخر عمر دچار بیماری تنگی نفس شد و این بیماری در سال ۱۳۸۰ یک بار او را به بیمارستان کشاند. در اول مهرماه ۱۳۸۱ بار دیگر حال او به وخامت گرایید و پس از انتقال به بیمارستان و بستری شدن، در روز جمعه ۱۲ مهر سال ۱۳۸۱ به دنبال یک دوره بیماری ریوی در بیمارستان مهراد در تهران درگذشت و در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد.

کتابشناسی

مجموعه داستان‌ها ۱۳۷۱، مول ۱۳۳۶ بیهودگی ۱۳۴۱ زائری زیر باران ۱۳۴۶ پسرک بومی ۱۳۵۰ غریبه‌ها ۱۳۵۰ دیدار ۱۳۶۹ قصه آشنا ۱۳۷۰ از مسافر تا تبخال۱۳۷۱


رمان‌ها

همسایه ها ۱۳۵۳ داستان یک شهر۱۳۵۸ زمین سوخته۱۳۶۱ مدارصفر درجه ۱۳۷۲ درخت انجیر معابد۱۳۷۹ آدم زنده (رمان )، اثر ممدوح بن عاطل ابونزال۱۳۷۶(ترجمه)

منابع

  • احمد محمود (ادبیات معاصر ایران در گذر زمان ۱،نوشته حبیب باوی ساجد، انتشارات افراز
  • احمد محمود (مجموعه یاد ۶، نوشته حسین جاوید، انتشارات ایده خلاقیت
  • دیدار با احمد محمود نوشته سارک محمود و بابک محمود، انتشارات معین
  • داستان‌شناخت ایران، نقد و بررسی آثار احمد محمود، نوشته جواد اسحاقیان، انتشارات نگاه
  • همسایه با بیگانه، جستارهایی درباره آثار احمد محمود، نوشته محمد مفتاحی انتشارات روزگار
  • بیداردلان در آینه، معرفی و نقد آثار احمد محمود) نوشته احمد آقایی انتشارات به‌نگار
  • جستارهایی درباره آثار احمد محمود که محمد مفتاحی در نشر روزگار به سال ۱۳۹۴ منتشر کرده‌است.
  • باژن، کیوان. ۱۳۹۹. همراه با احمد محمود، به کوششِ کیوان باژن، تهران: نشر هزاره سوم اندیشه.