موضوع اختلافات محدوده شهرهای دزفول واندیمشک و حوادث تاسف بار ۲۹ اسفند ۹۷


این روزها موضوع اختلافات در تعیین محدوده شهرهای دزفول واندیمشک بالا گرفت و منجر به درگیریها و تلفات جانی و مالی گردید. موسسه فرهنگی دزفول شناسی ریشه حوادث اخیر را با استفاده از نظرات تحلیل گران بی طرف بررسی و پیشنهاداتی را به مسئولین و شهر وندان ارایه می نماید.

چرا موضوع نصب تابلوی شهری دزفول از ورودی اندیمشک میان مردم دو شهر دزفول و اندیمشک در خوزستان در حال تبدیل شدن به یک بحران است؟!

انتصابات ضعیف در استان و شهر های تابعه علت اصلی حادثه آفرینی اخیر است

مردم اندیمشک که ترکیبی از دزفولی های قدیم ساکن در اندیمشک، قومیت لر لرستانی، جمعیتی از لرهای بختیاری ساکن خوزستان هستند. در دزفول نیز مردمی زندگی می کنند به نام دزفولی که به قول “گراوندی” “ساکنین دزفول ریشه ای قرینه ی سابقه و مطابق با قدمت خوزستان دارند و به نوعی پیشینه ی خوزستان محسوب می شوند” و از قدیم الایام با مردمی نجیب از اقوام بختیاری دادوستد می کردند و جمعیت هایی از اقوام بختیاری به خاطر امنیتی که در مجاورت و محاورت با ساکنین دزفول داشته اند، کم کم در بخشی از از روستاها و آبادیهای دزفول ساکن و ثابت شده و ساکنان اصلی و قدیمی بعضی از روستای دزفول را تشکیل داده اند این مردم غیرتمند هیچگاه خود را غیر دزفولی ندانسته اند ومردم دزفول نیز آنان را غیر دزفولی ندانسته اند و نسلهای آنان نیز، امروزه خود را دزفولی می دانند و به این شهروندی افتخار می کنند.

این ترکیب جمعیتی مردم دزفول و اندیمشک از دیرباز با هم و در کنار هم زندگی آرام و مسالمت آمیزی داشته اند. مردم هر دو شهر میراث دار مقاومت ها و رشادت های بسیار به ویژه در هشت سال جنگ دفاع مقدس بوده اند،

در این چند سال اخیر و به خصوص یک ماه گذشته حوادثی اتفاق افتاد که باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. برای آسیب شناسی موضوع سئوالاتی مطرح می شود

چرا و به چه دلیل و با تحریک چه عواملی، یکپارچگی و وحدتی که قرن های متمادی میان مردم این خطه برقرار بود، دچار چنین چالشی تاسف بارشده است؟!

بر اساس نظر کارشناسان و تحلیلگران حوادث اخیر، نتایج نشان می دهد که مدیریت کلان استان با افراط در ضعف مدیریتی خود و ناتوانی مفرط در برگزیدن و انتصاب مدیرانی کاربلد و قوی و توانمند، نتوانسته یک ثبات قابل اتکا را در این دو شهر رقم بزند.به گفته “راوندی” فقدان تفکر مدرن سیاسی و نبود سواد و معلومات و آگاهی سیاسی و احاطه نبودن بر شرایط و ساز و کارها و بافتار فرهنگی اجتماعی شهرهای خوزستان در مجموعه ی اجرایی استانداری و انتصابات قومی و سفارشی و غیرمنطقی و جهت دار! را عواملی دانست که منجر به چنین فجایعی شده اند. که نمونه‌های دیگر آن را در شهر های ایذه و رامهرمز و آبادان و خرمشهرو اهواز هم دیده‌ایم.

موسسه فرهنگی دزفول شناسی با عنایت به تحلیل موجز فوق الذکر، از وزارت کشور و نهاد های مربوطه انتظار دارد که برای جلوگیری از تکرار حوادث اخیر سریعا نسبت به اصلاح ساختار مدیریتی در سطح استان خوزستان اقدام نماید و از مسئولین امنیتی انتظار دارد که عوامل پشت پرده قانون شکنان و آشوب طلبان داعشی مسلک را شناسایی و تحویل محاکم قضایی نمایند تا درس عبرتی باشد برای قانون شکنان و بر هم زنندگان نظم و امنیت عمومی. همچنین از مردم و مسئولین انتظاردارد.

۱- به منظور برقراری آرامش و امنیت و عادی سازی مراودات مردم دزفول و اندیمشک تلاش کنند و از هر چه که باعث تحریک غیر منطقی احساسات جوانان غیرتمند این دو شهرمی شود، پرهیز کنند.

۲- مسئولین دزفول از اظهار نظر های غیر کارشناسانه خود داری کنند و نا آگاهانه در میدان بد خواهان بازی نکنند. (برداشتن تابلوی اندیمشک دقیقا بازی در میدان حریف است و مردم فهیم دزفول به شدت با آن مخالف هستند زیرا آب را به نفع بدخواهان بیشتر گل آلود می کند تا آنان به اهداف جاهلانه و تشنج آفرین خود نزدیکتر شوند)

۳- مسئولین ذیربط بدانند هر گونه تغییر جدید در محدوده این دوشهر (کمی یا کیفی) منشا ایجاد چالش های جدیدی است که نه حل مسله است بلکه پاک کردن صورت آن است و باید به شدت از آن پرهیز شود.

۴- شناسایی محرک های اصلی آشوبها ی اخیر و قاتلان خونهای بناحق ریخته مردم دزفول و اندیمشک و محاکمه علنی و مجازات آنان بدون هیچ اغماضی صورت گیرد.

۵ – سالیان سال است که مردم دزفول و اندیمشک در کنار هم به خوبی زندگی کرده و هر کدام خود را شهروند این دوشهر دانسته اند، در این سالیان اخیر کدام چهره های خبیث بازیگران طرحهای صهیونیستی در منطقه بوده اند که حوادث تلخ اخیردر دزفول و اندیمشک، بخشی از نتایج زحمت های دنیوی آنان شده است و یقینا پاداش اخرویشان در نزد خدای متعال محفوظ است” فبَشِرهم بعذابٍ الیم”

در پایان موسسه فرهنگی دزفول شناسی به خانواده های داغدار دزفولی و اندیمشکی تسلیت گفته و صبر و برد باری را از خداوند متعال برای آنان مسئلت می نماید.

—————————————————————

۱ – گراوندی نویسنده، کارشناس علوم ارتباطات و مدیرمسوول نشریه پیوند ایرانیان در گفتگو با تابا ۹۸/۲/۱/